روش تولید تیرچه پیش تنیده

بطور کلی بتن ها در برابر تنش فشاری استحکام قابل قبولی دارند اما در برابر تنش کششی مقاومت زیادی نداشته و به همین دلیل از آرماتورهای فولادی که کشش قابل قبولی دارند در درون تیرهای بتنی استفاده می شود تا آن را پیش تنیده کنند. هدف اصلی از پیش تنیده کردن یک عضو بتنی محدود کردن تنش کششی و ترک های ناشی از لنگر خمشی تحت تاثیر بارهای وارده بر آن  عضو می باشد.

سیستم سقف تیرچه پیش تنیده

رایج ترین سیستم اجرای سقف در ایران سیستم سقف تیرچه پیش تنیده می باشد. تیرچه پیش تنیده یک مقطع T شکل بتنی است  که بتن ان توسط کابل های مخصوص تحت تنش فشاری قرار می گیرد.به دلیل مشکلات زیاد تیرچه های خرپایی وکرومیت از قبیل ضعف آرماتورهای اصلی به واسطه جوش ذوبی ، نبود کاور بتنی مناسب میلگرد های اصلی و در نتیجه خوردگی میلگرد ها و نبود نظارت مناسب بر ساخت وتهیه این گونه تیرچه ها امروزه تیرچه پیش تنیده مناسب ترین گزینه جهت جایگزین ساختن برای دیگر تیرچه ها می باشد.

روش های تولید تیرچه پیش تنیده

روش های تولید تیرچه پیش تنیده

روشهای تولید تیرچه پیش تنیده

  • با استفاده از دستگاه اکسترودر

این روش اصولی ترین روش ساخت تیرچه پیش تنیده میباشد که با استفاده از دستگاه های اروپایی و چینی صورت می گیرد. ابتدا وایرهای فولادی استانداردکه صرفا برای قطعات بتنی پیش تنیده تولید شده و دارای حداقل مقاومت 17500کیلوگرم بر سانتیمترمربع است بر روی بستر در ترازهای دقیق قرار گرفته و به اندازه مشخص تحت کشش قرار می گیرد سپس بتن بسیار مرغوب با حداقل مقاومت نهایی 350 کیلوگرم  بر سانتیمتر مربع با استفاده از دستگاه اکسترودر بر روی وایرها ریخته می شود. بعد از عمل آوری بتن با حرارت و بخار آب وایرهای فولادی به آرامی رها شده و قطعات بتنی بر اساس طول های مورد نیاز برش میخورند. استفاده از دستگاه های چینی به جهت عدم استفاده از سیستم فرآوری با حرارت توصیه نمی شود.

  • استفاده از قالب

به علت مشکلات فراوان در تولید تیرچه پیش تنیده به این روش از قبیل ترک خوردن و سوراخ دار بودن بتن تیرچه پیش تنیده و مقاومت بسیار پایین تقریبا 10 سال است که استفاده ازاین روش منسوخ شده است.

روش تولید تیرچه پیش تنیده

روش تولید تیرچه پیش تنیده

ویژگی های فنی تیرچه های بتنی پیش تنیده

ویژگی های  فنی تیرچه های پیش تنیده همانند هر عضو بتنی پیش تنیده دیگر بر اساس پارامترهایی همچون مشخصات هندسی مقطع ، مشخصات مکانیکی بتن و مشخصات مکانیکی کابل های فولادی تعیین می گردد.بتن بکار رفته در تیرچه دارای مقاومت 350 تا 550 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بسته به به تعداد وایر و وایرهای بکار رفته نیز دارای حداقل مقاومت نهایی 17500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

مزیت های استفاده از تیرچه بتنی پیش تنیده

1-کاهش قیمت تمام شده تیرچه تا بیش از 40 درصد

به علت مصرف کمتر فولاد و بتن در تیرچه های پیش تنیده و همچنین تولید انبوه این نوع تیرچه در کارخانه

2-کاهش مصرف بتن تا  40 درصد کمتر نسبت به تیرچه های کرومیت و سفالی

به علت پر شدن جان تیرچه های پیش تنیده درکارخانه در هنگام بتن ریزی سقف ها در محل پروژه مصرف بتن تا 40 درصد کاهش می یابد.

3-کاهش قیمت بلوک های مصرفی در تیرچه های پیش تنیده

به علت ارتفاع کمتر تیرچه های پیش تنیده نسبت به تیرچه های کرومیت و سفالی که در حدود 13 و 15 سانتی متر می باشد به جای استفاده از بلوک هایی با ارتفاع 25 سانتی متر می توان از بلوک هایی با ارتفاع کمتر استفاده نمود.

4-کاهش وزن فولاد فونداسیون و سازه و در نتیجه کاهش نیروی زلزله

به علت استفاده از کابل پر مقاومت به جای میلگرد و عدم نیاز به اجرای میلگرد های فوقانی و تنها اجرای میلگرد های حرارتی

5-سرعت اجرای طرح

کاهش قابل ملاحظه زمان اجرای سقف با استفاده از تیرچه های پیش تنیده از قبل خریداری شده،عدم نیاز به جک زیر تیرچه با دهانه کمتر از 4.5 متر و استفاده از جک کمتر در دهانه های بزرگ و همچنین استفاده از مش های پیش ساخته به جای میلگرد های افت و حرارت

روش تولید تیرچه پیش تنیده

روش تولید تیرچه پیش تنیده

6-دارای گواهی استاندارد و همچنین تاییدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان

7-کیفیت بالای این تیرچه در مقایسه با سایر تیرچه ها

8-امکان اجرای یک ردیف شمع بندی برای دهانه های بزرگتراز 4 متر

9-افزایش دوام و عمر مفید سقف به علت عدم امکان خوردگی بتن به دلیل عدم وجود ترک در بتن

10-امکان اجرای تیرچه پیش تنیده تا دهانه 12 متر وحذف ستون های میانی ساختمان

جمع بندی

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت ساخت و ساز و اهمیت توجه به کاهش هزینه های پایانی  پروژه و ملاحظات زیست محیطی و سرعت اجرای طرح لزوم استفاده از تیرچه های پیش تنیده به جای روشهای سنتی و قدیمی تولید تیرچه نسبت به قبل بیشتر شده است. تیرچه های پیش تنیده علاوه بر کاهش هزینه های تمام شده پروژه از قبیل کاهش مصرف فولاد و بتن،نقش مؤثری در بهبود کیفیت ساخت وسازها(به دلیل برخورداری از استاندارد های لازم) وآلودگی های زیست محیطی ایفا کرده و سرعت اجرای طرح را به حداقل میرسانند.

با توجه به به تقاضای داخلی و بازار مناسب این گونه تیرچه ها و نرخ بازدهی و بازگشت سرمایه قابل قبول تیرچه های پیش تنیده  تولید این گونه محصولات جزء  فرصت های سرمایه گذاری بسیار خوب در کشورمان به حساب می آید.

فهرست