درباره مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده چه می دانید

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده در برابر فشارهای تنش زا بسیار بالا است. باید توجه داشته باشید که آرماتورهای فولادی این امکان را ندارند که نیازهای سازندگان را برای مقاومت مورد نیاز آن ها برآورد کنند. در این جاست که می توانیم نقش موثر تیرچه ها را در برابر نیروهای تنشی را مشاهده کنیم. نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد این است که هر چه مقاومت تیرچه های پیش تنیده بیشتر باشد به دنبال آن مقاومت سازه ها نیز بیشتر خواهد شد.

مزایای تیرچه پیش تنیده

از دیگر ویژگی های تیرچه های پیش تنیده و محصولات آن مقاومت بالا در مقایسه با فضاهای سنگین قلیایی است. از دیگر مزایایی آن ها می توانیم به استحکام و پایداری این محصولات اشاره کرد همچنین از خواص بارز آن به گنجایش بسیار بالای میرایی و پایداری حرارتی آن اشاره کرد. این تیرچه ها که به عنوان پاسخی به نیازهای زیرساختی امروزی در صنعت ساختمان سازی به شمار می روند این محبوبیت حاصل نیروی درونی تیرچه های پیش تنیده است.

برای بررسی مقاومت تیرچه های پیش تنیده لازم است که از فرمول های خاصی پیروی کرده و از تجهیزات مخصوص نیز بهره بگیرید. برای اولین بار از تیرچه های پیش تنیده در تقویت بتن ها استفاده کردند تا امکان تولید فشارهای بالا را داشته باشند. این نوع تیرچه به علت عملکردی که دارند مانع شکافتن بتن ها می شوند به این صورت که هنگام ایجاد فشار این سازه ها به حالت انبساط درآمده و به سادگی در مقابل آن مقاومت می کند.

این تیرچه ها با توجه به کوتاه و بلند بودن از قطر کمی نیز برخوردار هستند. به همین علت از این سازه ها را برای پوشش دادن سقف و کف همچنین ساخت پل ها کاربرد زیادی دارد. علت این امر نیز تقسیم بارهای اضافه که در فواصل مشخص از تراکم فشار و باریک در منطقه ای در از سازه ها جلوگیری می کند.

پیش از اینکه یک محصول با کیفیت بالا به دست متقاضیان برسد باید پیش از آنکه تحویل داده شود. این مرحله پیش از آنکه تیرچه های پیش تنیده تولید شوند برای کنترل کیفیت باید مواد تشکیل دهنده تیرچه ها را مورد آزمایش قرار می دهند به خصوص وایر های فولادی را که وظیفه ی تحمل بار و ایجاد تنش را دارند. پیش از تولید سازه ی مورد نظر باید دستگاه ها را مورد بررسی قرار بدهند. این امر باعث می شود که پیش از تولید همه ی اشکالات برطرف شده و سیستم های موجود برمبنای استاندارد های لازم تطابق یافته و محصول با کیفیت تولید می کنند. پس از انجام این آزمایشات نوبت به اندازه گیری مقاومت بتن، همچنین تاثیر جوشکاری بر روی فولاد و عملکرد کیفیت محصول براساس تست های بارگذاری شده بر روی تیرچه ها مورد نظارت قرار می گیرد.

تیرچه پیش تنیده

مشخصات و ویژگی های تیرچه های پیش تنیده

اولین مشخصه ی تیرچه های پیش تنیده طول کم آن است که با کار کمتر در هر کیلوگرم در مقایسه با فولاد ساخته شده و جا به جایی انجام می گیرد. این عملکرد باعث می شود که استحکام خمشی در تیرچه ها بالا برود. معمولا تیرچه های پیش تنیده را به عنوان تیرچه هایی با مقاومت بالا شناخته می شوند. از دیگر نکات مهمی که در ارتباط با این تیرچه ها وجود دارد این است که احتمال شکست در آن ها بسیار پایین بوده و از ایمنی بالایی برخوردار است همچنین در برابر آتش سوزی نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

تیرچه های پیش تنیده مانند سایر همه مصالح مشکلات یا ویژگی های منفی دارند که در زمان بتن ریزی این مشکلات مرتفع می شوند.

در واقع تیرچه های پیش تنیده به عنوان رایج ترین نوع اجرای سقف به شمار می رود این سازه ها با بلوک ها در یک سطح قرار می گیرند. همان طور که می دانید تولیدکنندگان این نوع تیرچه ها که به شکل استاندارد باشند اقریبا محدود است و در هنگام خرید این مصالح باید نهایت دقت را مبذول بدارید.

مقاومت محصولات تیرچه پیش تنیده صنعتی

با توجه به اینکه در سراسر جهان برای ساخت سازه های مختلف عمرانی از تیرچه های پیش تنیده استفاده می شود این سازه ها را برای ساخت مواردی مانند سیستم های سقف ساختمانی پل های عبوری به کار می روند. روش محصولات پیش تنیده صنعتی به این شکل است که بتن را تحت فشار قرار داده و آن را به کمک میلگردهای حرارتی و وایرهای فولادی می سازند. وجود خاصیت پیش تنیدگی در این محصولات باعث می شود که از آن ها به عنوان مقاوم ترین مصالح در برابر فشارهای خمشی و نیروهای کششی شناخته می شوند.

ویژگی پیش تنیدگی در حقیقت یک نوع تنش داخلی و دائمی است که به کمک ابزار و مواد مختلف در یک جسم ایجاد شده تا تنش ها و نیروهای خارجی که بر جسم وارد می شود به کمک این تنش های دائمی و درونی خنثی شود.

همان طور که می دانید بتن در ساخت و ساز به عنوان یک مصالح پرکاربرد است که از قیمت ارزانی برخوردار است بتن در مقابل فشار مقاومت خوبی دارد اما در برابر نیروهای خمشی که بر سازه ها وارد می شود مقاومت ناچیزی از خود به نمایش می گذارند. به همین علت محصولات پیش تنیده را به عنوان جایگزین مناسبی برای این مصالح به شمار می آورند.

اگر بخواهیم دلیل جایگزینی محصولات تیرچه پیش تنیده را به جای بتن و محصولات مشابه آن به شکل عمیق مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید بگوییم که این محصولات از خاصیت پیش تنیدگی بسیار بالایی تبعیت کرده این در حالی است که بتن مسلح فاقد این ویژگی است. وجود قابلیت پیش تنیدگی در این محصولات باعث می شود که در برابر فشارهلی خمشی و کششی نسبت به سایر محصولات کششی از خود مقاومت بالاتری نشان بدهند.

محصولات پیش تنیده با داشتن خاصیت پیش تنیدگی می توانند مقاومت کششی را در سازه های مختلف افزایش بدهند و از ایجاد مشکلاتی نظیر پیش تنیدگی ساختمان های مختلف در هنگام اجرای سازه ها تا حد زیادی از بروز خسارات جلوگیری به عمل آورند. استفاده از محصولات تیرچه پیش تنیده نه تنها در مقاومت ساختمان ها موثر است بلکه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست